Skriva och samtala-Lärande genom responsgrupper

Försöker att läsa i min bok men fastnar hela tiden med en tanke i huvudet, finns det någonting tråkigare man kan läsa? Jag orkar inte med det överambitiösa och onödigt svåra språket som är fullt av termer som folk under 30 inte förstår. När man måste sitta med en synonymordbok och läsa känner man sig inte bara dum, det blir också väldigt tråkigt. Ibland så behöver de inte ens använda sådana popösa ord. Jag kan lätt sammanfatta det som de vill säga på ett mycket enklare och välutvecklat sätt så att flera kan ta in det som de vill förmedla. Hur vill dem att folk ska lära sig något nytt när man inte förstår vad man läser? Lyssna på det här;

"De kognitiva processerna är begränsade till individen, medan skrivandet ur ett sociointeraktivt perspektiv relateras till bland annat läsaren, skrivsituationen, kulturen och diskursmiljön. Jag kommer att konkretisera begreppet tolkningsposition genom att visa hur skrivandet i skolan försiggår inom en rad olika tolkade kontexter"

Varför skriver man så? Kan man inte lika gärna förenkla allt, skippa termerna som inte alla förstår? Är detta ett rent pedagogiskt korrekt sätt att försöka lära ut på?
 
Jag kan inte se någon logik i det hela. På vissa ställen så använder författaren en halv sida för att säga att vissa skribenter skriver direkt ned vad de vill säga och behöver inte redigera medan andra behöver ett flertal utkast. Kan dom inte bara säga det istället för att gå in på varenda liten detalj? På ett annat ställe står det att man gjort psykologiska försök och de har visat sig att det inte spelar någon roll hur man skriver. Men de skriver inte så, nej de tar tre sidor att förklara att olika individer skriver på olika sätt och går in på detaljer om varför det är så osv. För att sedan komma fram till slutsatsen att det inte spelar någon roll hur man skriver bara det fungerar för dig som individ samt att oavsett hur man skriver så är det inte det som räknas. Det som räknas är det färdiga resultater. Varför måste jag läsa om det här? Det är ju bara vanligt vett! Jag har gått tio år i skolan och jag vet att vi människor fungerar olika, vi är alla olika individer och ingen är den andra lik. 
 
Det här är galenskap. Jag orkar inte. Vill elda upp den här jäkla boken men istället ska jag nu sätta mig ned igen och läsa de resterande 74 sidorna som jag ska läsa till torsdag. Detta är inget annat än slöseri med tid och energi. Ironin i det hela är att en bok som är så opedagodiskt ska hjälpa mig till att bli en bättre pedagog.
 

Kommentarer
Postat av: farmor Barbro

Det är bara att kämpa på. Du fixar det med din vilja och energi. Vissa saker kan verka meningslöst, men man blir en erfarenhet rikare. Kram farmor.

2013-09-15 @ 23:36:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0