Sommarlov

Nu har jag inte skrivit sedan påsk, hemskt men sant. Jag har inte haft tid...men nu så är prov och läxor slut så har man äntligen tid och lust att skriva igen! Det har hänt mycket roliga saker men jag ska bara dra en snabb sammanfattning av det som jag för stunden kommer ihåg. Jag har haft en fransk tjej här hos mig i en vecka. Hon hette Manon och vi hade jättekul! Vi har ett utbyte med min skola så nästa vår så åker jag till Frankrike :). Vi gjorde massvis med roliga saker och det var verkligen tråkigt att hon var tvungen att åka efter bara en vecka. När jag pratade med henne vid ett senare tillfälle ( via msn ) så berättade hon att hon och hennes kompis hade gråtit på vägen hem :(. Men förhoppningsvis så håller vi kontakten.

Jag har konfirmerat mig, och innan det så var jag på en konfirmationsresa till England. Vi bodde på ett pilgrimscenter i Walsingham och det var lungt mysigt och jättekul!(delvis p.g.a att nästan ingen kunde ha på sin mobil eftersom dom har annorlunda vägguttag så ingen kunde ladda sina mobiler) Vi var 17 stycken i min konfirmationsgrupp ( 7 tjejer och 10 killar) och vi hade med oss tre präster. Biskopen hette Linsey (jag vet inte hur det stavas) han var jättetrevlig och han gjorde sina predikningar personliga och roliga ( vilket gjorde att det blev mer intressant i kyrkan) . Vi gick i kyrkan ungefär 3 gånger per dag så man kände sig ganska överreligiös. Vi träffade fattigmunkar ( som för övrigt hade likadana kläder som broder tuck i robin hood) och nunnor. En kväll så var vi på en Engelsk pub och där spelade jag på ett väldigt ostämmt piano (det var nog bara dom i min konfirmationsgrupp som hörde men det är ju inget som man behöver säga haha). Vi bodde som i ett eget litet (STORT) hus där vi blev indelade på rum. Jag bodde med tre andra tjejer och vi hade ett stort fönster med en bred fönsterkarm ( sån man brukar se i gamla hus). Jag och en annan tjej tyckte att det var riktigt kul att stå där och sjunga och dansa, det gjorde vi i stort sett nästan varje kväll haha. Killarna som var med på resan köpte vid ett tillfälle upp all energidryck som dom hade i en affär (det var nog motsvarigheten till ica) det var en ganska liten affär men summan dom handlade för var över 500 svenska kronor! Jag tror inte att dom sov så mycket...men när vi var tillbaka i Sverige så somnade all på bussen :). Våra rum låg på andra och tredje våningen på understa våningen så var det som ett slags gigantiskt vardagsrum (i ett annat rum bredvid så fanns det en liten tv men ingen kollade på den). Det roligaste i vardagsrummet var att köra med rullstolarna :) det fanns nämnligen 2 rullstolar (på den sista dagen så ställde dom in en till). Det var rullstolar med små hjul så man kunde inte ta fart med armarna utan istället så fick men "springa" med fötterna eller så skjutsade man varandra.  Vi var bara där i sammanlagt 5 dagar (inräknat resdagarna). Vi åkte dit den 19 maj och åkte tillbaka den 23 maj (natten till den 24). Söndagen därpå (31 maj) så konfirmerade jag mig, det gick bra, efteråt så åkte jag och mina gäster ( släkten) hem till mig och åt buffé. Jag fick konfirmations presenter och det var helt sjukt vad mycket jag fick! Jag hade ingen aning att man kan få så mycket saker bara för att man gått en "kurs" och lärt sig mera om gud. Men jag klagar inte hihi;). 

Nu den 1, och 2 juni så hade vi besök av en Estnisk kör, jag och min kör blandat med flera andra körer (lokala) sjöng med dom och tillsammans så hade vi en konsert. Det var helt magiskt dom var så himla duktiga så att man bara gapade när man första gången hörde dom. Vi fick sjunga en låt på estniska som heter "Heliseb Väljadel" (det är som en estnisk version av Ave Maria) och dom fick tillsammans med oss sjunga två svenska låtar. Det var fantastiskt hur bra det lät och då är jag faktiskt inte partisk haha. Dagen efter så hade jag konsert med skolan (körkonsert) och en av låtarna vi sjöng var "sommarpsalm" kanske mer känd som "En vänlig grönskas rika dräkt". Just den låten var ju faktiskt en av dom två svenska låtarna som vi hade sjöng med den estniska kören..Jag kanske ska tilllägga att kören som besökte oss är den bästa kören i Estland ( och Estland är väldigt framstående i körsammanhang) den kören tillhör också världseliten. Det var en liiiiten skillnad på när vi (estlandskören och våran kör) sjöng den jämfört med när vi sjöng den med skolan även om det var musikklassarna (jag går i musikklass) som sjöng den. Vi i musikklasserna är duktiga det skulle nog många hålla med om, men det var ändå skillnad... För att klarlägga så ska jag säga att jag är med i en kör utanför skolan och det var den kören som jag sjöng med när vi hade besök ifrån Estland.  

På Måndag så åker jag till stockholm med elevrådet. Vi ska bara vara där över dagen, vi ska till riksdagen och fryshuset. Jag hoppas att man får tid till shopping för jag är desperat efter nya kläder...
På onsdag såhar vi skolkonsert. Jag och min kompis ska spela en låt som heter "Far Far" (inte nicklebacks låt) men min musiklärare måste ha missuppfattat namnet för på rep schemat står det "fanfar" men jaja.. Min kompis spelar gitarr och sjunger en understämma och jag ska sjunga melodi och spela bas. Jag spelar normalt inte bas utan jag tar pianolektioner men sedan så började jag spela lite trummor för kul och nu jag ska vara med och trumma på två låtar! och jag tänkte att det kan väl vara lite kul att spela bas också:).

Det här blev väl inte den kortaste sammanfattningen...för ett tag sen så läste jag att om man vill ha en blogg som många läser så ska man lägga in korta inlägg och istället lägga in dom ofta, men jag bloggar mest för min egen skull så att jag om ett år eller något kan gå in och läsa gamla blogginlägg och minnas massa roliga saker :).

                                                                       KRAM!


Kommentarer
Postat av: Moa toa

det var en bara och lagomlång sammanfattning tyckte jag:P. det som du läst om attt man får mer läsare när man skriver korta inlägg, det håller ja inte med om:p. blanda lite ist. PUSS äslar dej<3

2009-06-06 @ 20:34:53
URL: http://keepondenying.blogg.se/
Postat av: mimmie

håller me Moa där... haha

tkr att dom som skriver blogg får bestämma själva hur mycket dom vill skriva och så där... det blir ju bara roligare om man kan göra så som du skrev, att gå in om ett år elr två och läsa vad som hände nu.. ;)

puss

2009-06-14 @ 11:49:42
URL: http://miiimiii.blogg.se/
Postat av: Léa

: ).

2010-04-08 @ 14:23:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0