Lucia & Dick Harrison

Hej!
Idag hade vi Luciamys i skolan! Hela dagen började med att några stycken från rytmus (runt femton st kanske) gick luciatåg genom hela skolbyggnaden (trapphuset och in på lite andra skolor som även ligger i skolan). Sen var det pyssel, i två timmar. Jag var inte riktigt på pysselhumör men för syns skull så tillverkade jag någon slags snöflinga som hängde i rep från en blompinne med en pepparkaka hängande i mitten (det var ett runt hål i mitten av snöflingan). Det var, obeskrivligt vackert..^^ Skoja! Det var ganska fult. Men man fick lussebulle pepparkakor och julmust så man ska inte klaga :). Plus att lärarna sjöng och spelade gitarr vilket också var ganska mysigt. Improviserade stämmor och sånt! Två manliga lärare och en kvinnlig var det för det mesta (skiftade lite när folk pysslade och sådär). Min gamsla franskalärare Anders spelade och höll ihop allting, han är superrolig också så stilla natt blev riktigt rockig på slutet haha ^^
Sen gick jag ut och lyssnade på " Karl-Bertil Johnssons jul" En härlig historia som läses av en trea varje år. Den trean väljer sedan en som ska läsa nästa år och den som ska läsa nåsta år väljer sitt komp-band (som spelar till sagan). Nästa år blir det David i min klass! Det kommer att bli superbra!
Jag fick massage av Erik (var som vanligt jättespänd i axlarna) och sen var det lunch. Gröt. Juligt och helt okej, jag fick laktosgröt men det var också gott. Det fanns ingen sirap vilket var ett minus men det fanns mandariner och mjukt bröd så det vägde upp :).
Efter lunch gjorde jag en "doftpåse". Jag tog papper och lade kaffebönor i mitten och knöt ihop. Sen var det dags för Mr Dick Harrison. En ganska känd historiker som kom till våran skola för att tala om slavarbete för tvåorna. Det var en hemsk historia. Hur slavar har det för ja, de existerar ännu! Det var en jättebra och hemsk föreläsning, han var en mycket skicklig historiker och det var ett bra och intressant ämne. Problemet var att jag inte sov så bra igår natt. Jag säger bara att det var tur att jag hade min kaffepäse att lukta på för annars hade jag kanske somnat. Det var så hemskt! För föreläsningen var så bra! Och så sitter man och känner att man börjar glida bort med tankarna, skitjobbigt. Men jag var ändå en aktivlyssnare och kan förklara allting vid ett senare tillfälle.
Nu ska jag återgå till mitt historiaarbete (som inte handlar om slavarbete utan om "Europas dominans i världen år 1500-1945") Superkul!
Puss och Kram på er! Ha en fin luciadag! <3
p.s. jag kommer att sluta en dag tidigare från skolan! Tog ledigt den 22:a för vi skulle bara sjunga och lyssna på rektorn i en och en halv timma. Så jag åker hem den 21:a! :) d.s.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0