Oradour sur Glance

Hej!

Vill borja med att paminna min farmor och farfar om att spela in greys anatomy till mig imorgon kvall kl. nio :)
hoppas ni laser det har :) annars kanske mamma eller pappa kan ringa och paminna om jag ber snallt....

Idag var vi i Oradour sur Glance. En stad som nazisterna brande ner pa andra varldskriget. Dom kom till byn pa kvallen och gick fran gard till gard och tog med sig alla manniskor dom kunde hitta och sedan laste dom in dom i kyrkan. Manniskorna trodde att dom skulle bli inlasta men att nazisterna sedan skulle ga darifran for dom hade ju inte gjort nagot ont. Darfor sa gick dom ganska latt med. Problemet var att nazisterna hade andra tankar. Nar alla manniskorna var inne i kyrkan sa satte dom eld pa den. 642 manniskor dog i den kyrkan. Endast tva barn lyckades fly ut igenom ett fonster. Nar nazisterna satt eld pa kyrkan gick dom vidare pa byn och brande ner allting. Det var bara husgrunden i sten och vissa matallsaker so, klarade sig och det var det vi fick se pa idag. Det var jattehemskt jag trodde att det skulle vara 12 till 13 hus man det var verkligen en hel by. Med bagerier och hus och allting nerbrunnet till ruiner. Det var hemskt att tanka pa alla dom manniskor som bott dar. Det fanns till och med en gammal tagrals... Hemskt!!!

Annars sa ar allting bra min familj ar trevlig maste sova nu hejda

Kommentarer
Postat av: Farmor o Farfar

Videon är igång!

2010-04-28 @ 19:35:51
Postat av: Farmor o Farfar

OK vi spelar in!

2010-04-28 @ 19:38:13
Postat av: Farmor o Farfar

OK vi spelar in!

2010-04-28 @ 19:40:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0