Utflykt till Lojsta

Hej!

Idag var klassen på utflykt till Lojsta. Jag gick upp vid sju så jag fick en halvtimmes sovmorgon :). Sedan gjorde jag iordning mig (inget smink) och fixade matsäck. Vid halv nio körde jag bort till Fanny (på moppen) eftersom att vi skulle åka tillsammans. Jag tutade utanför hennes grind och väckte säkert hela huset..haha... Sedan körde vi iväg och kom tiull Lojsta kanske fem minuter över nio (vi körde från Fanny ca. 8.40). Vi kom till Lojsta ungefär samtidigt som Allan (våran SO. lärare) och dom som åkte med honom, Josefine och Moa som kom på moppe ifrån hemse och Emil som kom på moppe ifrån bursvik..eller någonstans där i närheten.

När alla kommit så spelade vi lite pärk eftersom att vi snart ska ha en pärkturnering med alla nior. Men alla tröttnade ganska fort...

Linnéa och Andréa hade med sig kakor. Linnéa hade köpta kakor i storpack och bjöd runt och Andréa hade med sig sina hembakade kolakakkor<3 dom är så himla goda!! Dom är luftiga och knaspriga i kanterna och lite sega på mitten <3<3<3

När alla tröttnat på pärken så tänkte några att vi skulle paddla kanot. Jag och Linnéa blev ett team (eftersom att min kanot-team-människa från förra sommaren Elsa är i stockholm) och vi paddlade iväg med Moa och Fanny som var ett team från förra sommaren (det var jag, Elsa, Moa och Fanny som paddlade i sommras). Vi tänkte att vi skulle försöka paddla till den fjärde sjön...Något som vi misslyckades med i sommras eftersom att vi kom till ett baksställe där det låg en stock över vägen och en död fågel en liten bit därifrån... Linnéa hade aldrig paddlat förut så jag satt bak...men det ville jag också för det är roligast haha förutom att det är svårt att skvätta ner den man paddlar med. Det är mycket svårare att skvätta framåt. Vi paddlade igenom den första och den andra sjön men när vi kom till den tredje så tog vi varsin sida för att leta efter en öppning som kunde leda till en fjärde sjö. Det tog ett tag men när vi var vid andra änden hade vi efter några felsvängningar kommit till slutet av den tredje sjön och kom då till bajsstället där vi hamnade förra året och tänkte vända men då såg vi att Allan och Emil var på väg emot oss. Emil hade paddlat till den fjärde sjön innan och han visste vägen. Man skulle in på bajsstället.....och över stocken...

Vi fick hjälp av Allan och Emil med att lyfta kanoten över stocken och snart var vi över stocken. Då kom vi till ett väldigt snårigt ställe där Allan och Emil var tvungna att köra in med mycket fart först för att komma igenom. Efter dom kom jag och Linnéa. Vi drog oss fram igenom snåren med det gick tillslut. Vi kom ut och satte kanoten mot solen bredvid Team AE (Allan Emil) och väntade. När Fanny och Moa kom så fick dom veta av Emil att man kunde komma till en femte sjö men att det var typ omöjligt. Vi ville göra det ändå...

Man skulle över ett slamställe där man var tvungen att gå i lera...eller inte lera mer sjögräs och äckelvatten. Men vi fick låna Emils skor (foppatofflor). Linnéa var stark och drog kanoten ganska långt utan min hjälp och jag kunde sitta i (hon hade skorna). Bara en liten bit fick jag gå ur och sedan när vi var en bit ute på vatttnet så körde vi en hoppteknik som Moa kallade juckteknik...men det var iallafall att man hoppade frammåt lite i kanoten sammtidigt som man tog i lite med paddlarna. Det gick väldigt bra så vi använde det på tillbakavägen också. När man kom över den biten så åkte man i en jättefin kanal eller som en liten flod. Det är nog inte så många som paddlat där för det var ganska överväxt och det låg många träd i vägen men dom låg under ytan så man kunde lätt köra över dom. När vi kom fran så sa dom andra teamen att det var jättesvårt att komma till den femte sjön så att det vore smartast att vända. Linnéa hade inte lust med den och jag började bli ganska hungrig så vi paddlade tillbaka. Team AE var först och vi efter. På tillbakavägen mötte vi Tobie och Konken och Moa och Fanny tipasde dom om den femte sjön...Mitt team och team AE kom i försäg och kom in till bryggan vid första sjön snabbt för nu hade jag fått in snitsen på att svänga så det gick betydligt snabbare hem plus att vi var hungriga...

När vi kom in så var det några som låg och solade på bryggan. Vi hälsade lite på dom men sen gick jag för att byta om och Linnéa gick för att grilla sin sparris (hon är vegetarian). Efter ca. tio minuter så kom Fanny och Moa in...Dom hade tagit det lugnt, lyssnat på vattnet och sjungit på vägen tillbaka. Därför kom dom så sent. När vi var inne och satt och åt avslöjade dom att det inte ficnns någon femte sjö...När vi ätit och Team TK (Tobie och Konken) fortfarande inte kommit tillbaka började vi undra och kom då på två teorier en lite mer verklighetstrolig som var: 1. Dom försökte fortfarande komma till den icke existerande femte sjön...2. Tobias hade dött Konken hade på något sätt lyckats få ner honom i vattnet och hade då bundit honom vid repet i kanoten och släpade hem honom...det var Fanny och Moas teori. Vi fick senare veta att Konken ville ta ett dopp i den fjärde sjön och för att retas hade Tobias kört iväg en bit och fick sedan åka tillbaka haha...

Vi åt och fick veta att vi hade varit ute i ca. två och en halv timme och paddlat...det förstår jag inte...Vi åt som flesta åt pastasallad men Konken hade med sig någon konstig sak som hans mamma hade gjort...Det var ett hårdkokt ägg som sedan hade rullats i köttfärs och sedan i ströbröd och sedan in i ugnen....Såg konstigt ut...

Sedan var det nästan dags att åka hem...några provkörde varandras moppar lite och sen åkte vi hem. Jag läste ett tag och satt i solen och sedan skruvade jag och Johan ihop en grill...var ganska svårt faktiskt...

Måste sluta nu hejdå 

Kommentarer
Postat av: Moa

jag orkade inte läsa igenom allt, men vilken underbar dag vi haft!

2010-06-04 @ 22:40:45
URL: http://keepondenying.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0